Airbag Veya Hava Yastıkları Nasıl Çalışır?



















  1. Araba bir yere çarptığı zaman süratle hız kaybetmeye (ani yavaşlama) başlar.
  2. Bu esnada ivme ölçer (ivmeyi veya kuvveti ölçen elektronik sensör) hızdaki değişimi tespit eder. Eğer yavaşlama sistemin çalışmasını gerektirecek kadar fazla ise ivme ölçer hava yastığı devresini tetikler. Normal fren yapma bunu yapmak için yeterli kuvveti sağlamaz.
  3. Sensörden uyarıyı alan hava yastığı devresi bir ısıtma elemanı üzerinden akım geçirir.
  4. Isıtma elemanı kimyasal bir patlayıcıyı ateşler (Kazadan yaklaşık 20 milisaniye sonra hava yastığı tetiklenmiş olur). Eski hava yastıklarında sodyum azid kullanılırken yeni tip hava yastıklarında farklı patlayıcılar kullanılmaktadır.
  5. Patlayıcı yandığı zaman,  direksiyonun arkasında sıkıştırılmış vaziyette bulunan naylon bir yastığa dolan  büyük miktarda zararsız bir gaz oluşturur. (Genellikle nitrojen veya argon)
  6. Gaz genişlediği zaman direksiyonun üzerinde bulunan plastik kapağı yırtar ve sürücünün önünde çok hızlı şişer. (Kazadan 30-40 milisaniye sonra hava yastığı tamamen açılmış olur) Hava yastığı talk pudrasına benzer tebeşirli bir malzemeyle kaplanmıştır. Bu kaplama hava yastığının düzgünce açılmasına yardımcı olur.
  7. Sürücü (çarpmanın etkisiyle ileriye doğru gider) hava yastığına çarpar. Bu hava yastığının muhafaza ettiği gazı kenarlarda bulunan küçük deliklerden tahliye etmesini sağlar. Araba durana kadar hava yastığının tamamı boşalmış olur.
  8. Hava yastığı göz kırpmanız için gereken 100-200 milisaniyenin bile yarısı gibi bir zamanda şişer ve hayatlarımızı kurtarır. Unutmayalım ki emniyet kemeri en önemli pasif güvenlik sistemlerinin başında gelmektedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder